5 de febr. 2009

17- Edelweiss i gencianes.

(Ve del nº 16- De "Chamouni" a l'actualitat.)



L'Edelweiss és la flor que sempre relacionem amb l'alta muntanya.

El seu nom científic: Leontopodium alpinum, ve del grec i significa: "Peu de lleó dels Alps".

Viu en zonas aïllades i poc accessibles, entre els 2.000 i 3.000 metres d'altitud. Floreix entre juliol i septembre i, les seves fulles, poden ser de color blanc grisós o lleugeramet grogós.


(imatge del google)

Durant segles s'ha considerat a aquesta flor com el màxim símbol d'amor que es pot demostrar a l'estimada. Joves del centre d'Europa feien autèntiques expedicions per aconseguir aquest trofeig tan preuat. Diu la llegenda, que molts van morir en l'intent en caure daltabaix de precipicis ben alts o sorpresos pel temps canviant als Alps.

L'edelweiss va adquirir una gran popularitat a mitjans segle XIX gràcies a l'emperadriu Sissi, donat que era la seva flor preferida.


..
..

La situació va arribar a ser preocupant quan l'edelweis va desaparèixer dels camins i senders més accesibles. Vs ser llavors, l'any 1878, quan una Conferència Internacional de Clubs Alpins va demanar als governs de Suïssa, Àustria, Alemanya i Itàlia, que anomenessin a l'edelweis espècie protegida.

Al nostre Pirineu i Pre-pirineu també hi creix l'edelweiss o la "flor de neu" com aquí nosaltres l'anomenem.

Quan jo era petita, els estius el meu pare em portava a caminar pel Pre-Pirineu i, abans d'acabar les vacances, sempre em portava a collir flor de neu en un lloc que ell sabia que hi creixia.
En collíem només algunes i en fèiem un pom petit que passava tot l'any a casa. Són unes flors com de cotò i no es passaven. Les posàvem sense aigua i es mantenien sempre igual. Vaig crèixer veient-les a casa. A mi em transportaven al lloc on les collíem només de veure-les.

Quan tenia catorze anys, el meu pare es va posar malalt i ja no va poder fer mai mes allò que li agradava. No vam tornar a caminar per aquells llocs ni hi va tornar a haver flor de neu a casa.

Amb el pas dels anys i l'augment del turisme, la industria del records les recollia per assecacar-les i fer-les presoneres dins de formes de resina trasparent per incrustar-les en termòmetres, objectes per trepitjar papers i tota mena d'objectes vendibles com a souvenirs.

Un temps després, vaig tenir ocasió de parlar amb persones dels pobles dels voltants i em van comentar que cada vegada era més difícil trobar-les.
Entre ells es deia que la flor es defenssava d'aquests abusos creixent muntanya amunt a llocs cada vegada més inaccessibles per a l'home.


Van anar passant els anys. I un dia, estant amb el Jordi d'excursió, vam passar per aquella zona i...de cop i volta vaig reconèixer el lloc. Se'm van alterar les neurones i em va fer molta il.lusió. Vaig recòrrer aquel torrent amunt i avall unes quantes vegades fins que les vaig trobar.

Eren allà! Com sempre! Em vaig omplir d'emoció i de records d'infantesa.

No en vaig collir ni una! Ara gaudeixo de veure-les, retratar-les i, de saber que són allà com sempre.

Naturalment, els meus fills també han crescut anant-les a visitar de tant en tant.








Les flors de neu o edelweiss
han servit també d'inspiració per escriure poemes i cançons una de les quals em va acompanyar tota la meva infantesa.

"Edelweiss", una de les cançons del musical de Rodgers i Hammerstein que es va representar a Broadway: "The sound of the music". La pel.lícula es va fer més tard, i al nostre país es va anomenar: "Sonrisas y lágrimas".

A causa de la meva estima per la muntanya, el plaer per la música des que era molt petita, i pel fet d'estar lligada familiarment a Salzburg -lloc on es va rodar-, no em cansava de mirar-la ni d'escoltar les seves cançons en un disc L.P que m'havien regalat. M'agradava cantar-les i reconèixer aquells llocs: el castell de Salzburg, el parc de Mirabell, Hellbrun, el pont de Mozart, l'Abadía de Nonnberg, el Kapuzinenberg...

La historia passa a Àustria, als anys trenta. Està inspirada en la història real del Capità Georg Ritter von Trapp, vidu, retirat de la força naval i molt rígid amb l'educació dels seus set fills. Una família de cantants que es va escapar de la dominació nazi sobre Àustria.

A la pel.lícula, una novicia es fa càrrec dels set fills del capità i, amb el temps s'enamora d'ell. Quan els nazis arrriben a Àustria decideixen fugir tots junts cap a Amèrica. Ella els ensenya a cantar i es presenten a un concurs nacional amb aquesta cançó de la qual a continuació en deixo una versió.

http://es.youtube.com/watch?v=OSdUFomQTR8&feature=related

I aquí, una altra versió del John Denver i la Julie Andrews, que va ser la protagonista de la pel.lícula
http://www.youtube.com/watch?v=Fp5X4MBIbLs



Text de la cançó Edelweiss:

Edelweiss, Edelweiss,
Every morning you greet me,
Small and White,
Clean and bright
You look happy to meet me..

Blossoms of snow may you bloom and grow,
Bloom and grow forever

Edelweiss Edelweiss
Bless my home land forever

Written by Rodgers and Hammerstein for the Sound of Music.


He trobat aquesta traducció al castellà:

Edelweiss, edelwess,
blanca flor de los Alpes.
Virginal claridad
tienes al saludarme.
Brillo de nieve te presta el sol,
bella flor silvestre.
Edelweiss, edelweiss,
que bendigas mi tierra.


Hi ha gent que es pensa que aquesta cançó és popular d'Àustria
perquè a la pel.lícula té un significat patriòtic, però no és pas cert, es va composar expressament per al musical The sound of the music.

Tot i que la pel.lícula va rebre algunes crítiques per empalagosa, va ser un èxit de guixeta i es va emportar alguns Oscars:

*Millor pel.lícula

*Millor director
*Millor muntatge
*Millor banda sonora
*Millor so



També va tenir altres nominacions:

*Millor actriu
*Millor actriu de repartiment
*Millor direcció artística
*Millor fotografia
*Millor disseny de vestuari




Premis Globus d'Or:

*Millor pel.lícula de comedia musical
*Millor actriu de comedia musical




I altres nominacions:

*Millor actriu de repartiment
*Millor Director



La genciana alpina



La genciana és una planta amb el tronc molt curt.Té forma acampanada amb pètals de color blau intens. Creix sobre els prats en el mes de juliol formant un entapissat molt bonic.

La genciana i l'edelweiss, són les dues flors alpines d'alta muntanya més conegudes però n'hi ha moltes d'altres que amb la seva varietat de colors adornen els prats.


Deixo aquest enllaç per si la voleu veure millor(foto molt bonica): http://www.valletena.com/flores/pages/gentiana%20alpina.htm


Monedes i segells de correus relacionats amb la genciana i l'edelweiss.

Les dues flors alpines per excel.lència: edelweiss i genciana, son i han estat sempre motiu de ser impreses en les monedes i els segells a tota la zona dels Alps.

A França no ho sé, però a Àustria, les monedes d'un i de cinc cèntims d'euro, porten la seva imatge per simbolitzar el deure que tenim de respectar la natura.


Moneda d'un cèntim:
flor de genciana


Moneda de dos cèntims: edelweiss


Amb els segells ha passat el mateix i, al llarg de la història s'han fet col.leccions amb imatges de la flora alpina. N'he vist de molt bonics i he rebut cartes amb alguns d'ells, però ara que les busco no els trobo, només aquests dos de mostra del google.


Amb l'Edelweiss


(Imatge del google)


Amb la Genciana


(Imatge del google)


Montse

(Segueix al nº 18- La construcció del telefèric que puja a l'Aiguille du Midi )
...
.

4 comentaris:

  1. Ep Montse,... jo se ón es pot trobar Edelweiss al mateix Catllaràs!

    Juanete,...

    ResponElimina
  2. Ostres, doncs possiblement les trobem al mateix lloc.

    Hauríem de mirar de preservar-lo perquè se'n segueixin fent i les podem admirar en el seu hàbitat any rera any.

    ResponElimina
  3. Nomès li dic a gent amb espirit de confiança. La gent passa pel davant i no sap que hi son,... millor per les flors!.

    ResponElimina